Vmbo’ers en vwo’ers sleutelen in Arnhem samen aan een raceauto

ARNHEM – Op de open dag van de Arnhemse vmbo-school Maarten van Rossem vroeg een bezoeker vorig jaar of het mogelijk was om bij autotechniek op die school een Formule 1-auto te bouwen. Daarmee werd de school overvraagd. Maar die vraag was wél het begin van een bijzonder project. Zaterdag op de open dag van Maarten van Rossem werd tekst en uitleg gegeven.

Driften
Vijftien leerlingen van verschillende scholen die onder Quadraam vallen, van vmbo tot vwo, bouwen samen een drift-raceauto. Een oude BMW wordt daartoe omgebouwd. Driften is een techniek waarbij de bestuurder de auto in een vloeiende zijdelingse beweging dwars door een bocht stuurt. De achterkant van de auto glijdt naar de buitenkant van de bocht. De kunst is te voorkomen dat de auto in een spin raakt.

Een echte doorzetter
De 16-jarige Anouk Uylenbroeck doet mee aan het project. Ze zit in het examenjaar van de vmbo-opleiding Mobiliteit en Transport. ,,Ik weet al sinds mijn elfde dat ik de autotechniek in wil.”

Na dit jaar vervolgt ze haar opleiding op het mbo. Haar huidige mentor en docent voertuigtechniek Maarten Pol weet zeker dat ze er komt. ,,Ze is enthousiast, een echte doorzetter en een fijne leerling”, zegt hij. Anouk is zó gedreven dat ze schoolvakanties maar niks vindt.

Ze noemt zichzelf ‘slim, maar ánders slim’ als ze zich vergelijkt met een vwo-leerling van haar leeftijd. ,,Ik ben heel goed in de praktijk.” Ze is een van de teamleiders van het project. Ze stuurt in die rol ook havo- en vwo-leerlingen aan bij het (om)bouwen van de auto. De meer theoretisch ingestelde leden van haar team waarderen haar praktijkkennis en handigheid. Op haar beurt heeft Anouk bewondering voor de slimme vragen van de vwo’ers. En, ook belangrijk: ,,Het is een heel leuke groep.”

Auto is nog lang niet klaar
De auto is nog lang niet klaar. Hij is al wel gestript. Binnenkort begint het opbouwen. Er komt een veiligheidskooi in, de voorwielen worden anders afgesteld en de aandrijving wordt aangepast. De stoelen, met speciale veiligheidgordels, moeten er ook nog in. Uiteindelijk gaan de leerlingen hun auto uitproberen. Ze gaan ermee driften op het circuit bij het Duitse Weeze. Dat wil zeggen: als bijrijders. Hun docenten zitten dan achter het stuur.

De bouw van de raceauto is een van de projecten van de zogenoemde Q-highschool. Die is er voor alle leerlingen van de Quadraam-scholen en geeft hen de gelegenheid deel te nemen aan bijzonder projecten. Leerlingen uit verschillende leerjaren en van verschillende niveaus werken samen. Andere voorbeelden van projecten: games ontwerpen, rappen en een moord oplossen.

Bron: De Gelderlander 19-01-2020 door Henk Aalbers