Xmas over de KooK

Even terugkijken naar Xmas over de KooK 2022….
Beeld je eens in: 54 leerlingen die driftig aan het koken zijn in hun eigen keuken. De 1 in een klein houten keukentje met een oven op gas. De ander aan een marmeren kookeiland met high-end steamoven. Maar allemaal met dezelfde leervraag, nieuwsgierigheid, missie en respect voor elkaar. Naast hun een smartphone of laptop waarop Office Teams aan staat. Op het scherm van de Device zie je een topkok die een instructie geeft maar ook de andere leerlingen die geconcentreerd aan het koken zijn! Een kijkje in elkaars keuken. Het gebeurde afgelopen december bij het Avontuur Xmas over de Kook.
Leerlingen van alle Quadraamscholen konden zich aanmelden om onder online begeleiding van een kok een driegangen kerstmenu eigen te maken. Nieuwe geuren, producten en smaken. Spannend en het tempo is best hoog. Wanneer het citroenraspen even niet lukt vraagt de leerling hulp aan moeder of broer. Dan zie je een nieuw blij gezicht verschijnen op het beeldscherm. Af en toe staat het geluid per ongeluk aan en hoor je leerlingen aan ouders vragen waar nou ook alweer die ene “rotpan” staat??!  We lachen, we hebben plezier en de kok beantwoord geduldig alle vragen die via de Teams chat gesteld worden. ” Waar is die Rucola nou ook alweer voor?” “Mogen we de eieren al breken”? “Op hoeveel graden moet de oven ook alweer?” “Wij hebben thuis geen folie, is er ook een alternatief daarvoor?”.
Jongens uit vwo 4, meiden uit vmbo 2, allemaal ontvingen ze thuis tasjes met heerlijke ingrediënten. Sharon, Ilse en Laura reden zelfs op zondag in de vrieskou heel Arnhem en de Liemers door om vaders in joggingsbroek (die deden meestal de voordeur open) blij te maken met een oranje Q-highschool tasje voor hun zoon of dochter!
Na het koken konden alle gezinsleden thuis mee proeven. Foto’s van de opgemaakte borden en creatieve kerstdecoratie eromheen werden actief uitgewisseld in de Whatsapp groep. Iedereen is trots, en er worden veel complimenten uitgedeeld, ook al zijn de champignons zwart aangebakken.
Afgelopen week sprak Ilja bij een voorlichtingsavond voor onze Parcoursen een moeder uit Didam. Ze vroeg zich af of er aankomende december (over tien maanden!) weer een Avontuur Xmas over de Kook zou zijn. Ze had namelijk nog een dochter die komend schooljaar start op een Quadraamschool. Met haar buurvrouw had ze al afgesproken dat dochter 1 thuis de keuken kon gebruiken en dochter 2 de keuken van de buren. Over ouderbetrokkenheid in het onderwijs gesproken…
Meld je nu aan voor Xmas over de Kook 2023!