Battle of the Boats 2024

Een eigen boot bouwen!

Doe jij mee aan deze te gekke samenwerking tussen jongeren en bedrijven inclusief een vaarwedstrijd met zelfgebouwde boten?
Het kan nu bij de Q-highschool. Het bouwen van je eigen boot is een lonende maar uitdagend project. Waar moet je allemaal aan denken?

Ontwerp en planning: Voordat je begint met de bouw, ga je een grondig ontwerp maken van de boot die je wilt bouwen. Dit omvat het bepalen van de grootte, vorm, materialen en andere specificaties van de boot. Hierbij wordt er gebruikt gemaakt van experts zoals designers.

Financiën en budgettering: Het bouwen van een boot kan duur zijn, dus je moet leren hoe je een budget opstelt en financiële planning maakt voor het project.

Materialen: Je leert begrijpen welke materialen geschikt zijn voor de bouw van boten. Dit omvat materialen zoals hout, glasvezel, aluminium en staal. Je weet hoe je deze materialen moet selecteren en verwerken.

Houtbewerking: Als je ervoor kiest om een houten boot te bouwen, ga je vaardigheden leren op het gebied van houtbewerking, waaronder het snijden, schaven, lijmen en vormgeven van hout. Je brengt hierbij een bezoek aan het hout- en meubeleringscollege in Amsterdam

Metaalbewerking: Als je met metalen werkt, zoals aluminium of staal zul je leren hoe je metalen kunt snijden, lassen en vormen.

Elektrische en mechanische systemen: Veel boten hebben elektrische en mechanische systemen, zoals motoren, elektrische bedrading, enz. Je leert begrijpen hoe deze systemen werken en hoe je ze installeert. Gaaf toch?

Design: Ga aan de slag als een echter ontwerper. Hoe komt jullie boot eruit te zien? Het oog wil ook wat….

Veiligheid: Veiligheid is een belangrijk aspect van het bouwen en gebruiken van boten. Je ontdekt alle veiligheidsprocedures en regelgeving met betrekking tot boten.

Praktische weetjes:

• Er is plek voor 4 leerlingen die een boot mogen bouwen.
  • De boot wordt gebouwd op dinsdagmiddag, vanaf 13.00 uur op het Maarten van Rossem in Arnhem Zuid.
  • Michiel van der Stelt (Deepyachts) is de expert.
  • Het bouwen gebeurd in november-december-januari (begeleidend docent: Jan Kusters, Olympus College).
  • De challenge zelf vindt waarschijnlijk plaats op 7 juni 2024.

Beoordelingscriteria van de Battle of the Boats-jury

De boten varen een parcours van enkele honderden meters van start tot finish.
Daarbij moet tenminste één draai worden gemaakt. Jullie boot moet uiteindelijk de snelste zijn natuurlijk. Maar je kunt ook op andere manieren punten verdienen.

Er zijn prijzen te winnen in drie categorieën:

• Snelheid
• Duurzaamheid: neem bij het ontwerp mee wat de bestemming van de boot na de race is. Is de boot demontabel/om te bouwen voor een andere toepassing, gaat iemand deze boot zelf gebruiken, etc.
• Innovatief

Aanmelden:

Stuur een korte video van jezelf met een motivatie via Whatsapp naar…..(uiterlijk 13 november 2023)

Roos van de Q-highschool 06 81 178 474