Tijdelijke oppepper, levenslang plezier

Gevoelens van stress, onzekerheid en eenzaamheid. Gebrek aan motivatie. Uitstelgedrag. Veel leerlingen worstelen ermee in deze uitdagende coronatijd. Charlotte en Edward meldden zich aan voor het kosteloze, 8-weekse maatwerkcoachtraject ‘Boost Yourself’ van de Q-highschool. Wat hen betreft een absolute aanrader, deze oppepper.

Charlotte zit in het tweede leerjaar van het Montessori College Arnhem en rondde het traject onlangs af: “Ik had moeite met het plannen van mijn huiswerk. Daardoor liep ik snel achter. Ook merkte ik dat ik de neiging had taken uit te stellen. Tijdens periodes van online lessen vond ik het nog lastiger om mezelf te motiveren. Voor mij was de Boost Yourself-middag het lichtpuntje van de week. Het gaf mij echt positieve energie en het plannen gaat nu een stuk beter.”

Zelfreflectie
“Ik heb onder andere geleerd dat ik eerlijk moet zijn naar mezelf”, vervolgt Charlotte. “Ik verschuil me nu minder achter excuses. Dat helpt me om betere keuzes te maken en mijn huiswerk op tijd af te krijgen. Hoewel ik feedback geven niet als leerdoel heb aangegeven, heb ik hier verrassend veel over geleerd. Als ik nu op school vragen heb of ergens mee zit, kan ik dat veel vriendelijker benoemen. Echt fijn.”

Leren concentreren
Edward zit in de brugklas van Stedelijk Gymnasium Arnhem (SGA). Hij heeft het traject bijna doorlopen: “Ik doe er aan mee omdat ik het lastig vind me te concentreren tijdens het online onderwijs”, zegt hij. “En ik heb altijd alles perfect willen doen. Als ik fouten maakte, vond ik het niet meer leuk en stelde ik het uit. Nu gaat dat al veel beter”, vertelt Edward.

Alles is mogelijk
“Ik heb veel gehad aan een presentatie over motivatie. Dat vond ik heel interessant”, blikt Edward terug. “De spreker liet me inzien dat het niet uitmaakt wie je bent of waar je vandaan komt; als je genoeg doorzet, kun je alles bereiken. Ik kies er nu bewust voor om me te concentreren op de online les. En ik weet ook dat ik fouten mag maken, dat ik daarvan leer en dat ik om feedback kan vragen.”

Leren van elkaar
“In mijn groepje ben ik de enige van het SGA. Er zitten nog een aantal eersteklassers in en ook drie kinderen uit het vierde en vijfde jaar. Van tevoren vond ik dat wel spannend, maar ze zijn allemaal hartstikke aardig en ik ben blij dat we samen een groepje vormen”, gaat Edward verder. “Mijn motivatie en concentratie is verbeterd en ik heb heel handige tips gekregen om beter te plannen. Niet alleen tips van de coach, ook van de andere leerlingen. Je leert juist heel veel van elkaar.”

Niet wat je doet, maar wie je bent
“Doordat je leuke activiteiten doet met elkaar, voelt het heel chill”, vindt ook Charlotte. “Ik vond het koken het allerleukst. Gezellig samen bezig zijn met een muziekje op de achtergrond. We voelden ons allemaal op ons gemak. Iedereen kon zichzelf zijn. En dat vind ik mooi van Boost Yourself: het is niet belangrijk wat je schoolniveau is, maar wie je bent. Ook de activiteit rondom het kampvuur vond ik heel mooi en belangrijk. Het gaat dan niet meer zo over leren, maar om hechter worden met elkaar.”

Professionele coaching
Susan Weerd is, naast docent Pedagogiek aan de HAN, kindercoach en weerbaarheidstrainer. Samen met een collega-coach begeleidt ze een van de Boost Yourself-groepen: “We besteden in eerste instantie veel aandacht aan het creëren van een veilige en prettige sfeer. Wat we zien in het groepsproces vertalen we vervolgens naar de individuele leerdoelen. Wie ben je in een groep? Wie wil je zijn? Wat wil je leren? Dit maken we concreet en hiermee gaan we aan de slag in uiteenlopende spelletjes, activiteiten en opdrachten.”

Sociaal-emotionele ontwikkeling
“Fantastisch dat Quadraam zich niet alleen richt op cognitieve vaardigheden, maar leerlingen ook op een laagdrempelige manier de mogelijkheid biedt te werken aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling!”, aldus Susan. “Dat is juist op deze leeftijd heel belangrijk. Als jij je zeker voelt over jezelf, dan is leren en samenwerken met anderen ook veel gemakkelijker. Daar heb je een leven lang plezier van. En omdat het kosteloos is, is het voor iedereen bereikbaar. Eigenlijk zou elke middelbare school dit moeten doen.”

Juist nu
“In deze levensfase heb je leeftijdsgenoten nodig om los te komen van je ouders, om je grenzen te verkennen en te ontdekken wie je bent. Dat kan niet achter een scherm op een zolderkamer. Het ontbreken van sociale interactie is echt een groot gemis in deze periode. Werken aan je sociaal-emotionele ontwikkeling is nu nóg belangrijker”, vindt Susan.

Tip voor mentoren
Susan: “Als je ook maar enigszins merkt dat een leerling onzeker is over het eigen kunnen, breng dit waardevolle traject dan onder de aandacht. En maak het niet te groot: zie het als iets extra’s. Het is leuk, je leerling ontmoet andere kinderen. En benadruk dat wij als coaches de talenten van leerlingen nodig hebben, want ze leren onderling van elkaar. Gun het jouw leerlingen om zich lekker in hun vel te voelen!”