SAMEN INNOVATIEF ONDERWIJS ONTWIKKELEN

DE Q-HIGHSCHOOL

Om de missie van de Q-highschool te begrijpen, is het van belang ook de missie van Quadraam te kennen. Daaraan willen we namelijk graag een bijdrage leveren.

In 2020 is bij Quadraam leren georganiseerd als een open proces, waarin leerlingen en medewerkers samen leerkracht ontwikkelen.

De Q-highschool is een lerend netwerk binnen Quadraam, dat onderwijsaanbod bedenkt, maakt en organiseert, waaraan alle leerlingen en medewerkers van de dertien Quadraamscholen en partners kunnen deelnemen.

Leerlingen kunnen binnen de Q-highschool interessante modules of kleine vakken volgen, zoals informatica, filosofie of Spaans, maar vooral ook meedoen aan innovatieve leeractiviteiten of programma’s die ontstaan vanuit leervragen van leerlingen of vanuit talenten van docenten. Het streven is om met het onderwijs in de Q-highschool bestaande structuren te doorbreken. Daarbij denken we aan plaats- en tijdonafhankelijk leren, maar ook aan leeractiviteiten die door eigen leerlingen samen met docenten en experts van binnen en buiten Quadraam worden bedacht, vormgegeven en georganiseerd.

ONDERWIJSAANBOD

In het creëren van onderwijsaanbod van de Q-highschool worden deze principes zoveel mogelijk toegepast, zowel in het aanbod van lijn A als van lijn B.

Binnen de Q-highschool bestaat het schooljaar uit vier periodes van negen weken. Dat betekent dat het schooljaar vier momenten kent waarop leerlingen een nieuwe module (bij de parcoursen) of een nieuw avontuur kunnen starten.

PARCOURSEN EN AVONTUREN

Gedurende 8 weken verdiep je je als leerling in een onderwerp/vraagstuk en in week 9 leveren leerlingen een eindproduct in of maken zij een toets. De Q-highschool wil tijd en plaatsonafhankelijk onderwijs stimuleren. Dat betekent dat er ook inspanningen van leerlingen gevraagd worden, buiten de contacttijd met de docent.

De Q-highschool kent twee soorten leertrajecten: parcoursen en avonturen.

Q-HIGHSCHOOL

DE ONTWERPERS

wil je weten wie de Q-highschool ontworpen hebben?