Spaans

Waar gaat het vak Spaans over?

Spaans is één van de grootste talen van de wereld. Het is een officiële taal in 20 landen, waaronder natuurlijk Spanje en het grootste deel van Zuid- en Midden-Amerika. Bovendien is Spaans in opkomst: Europeanen en Aziaten leren het steeds vaker als tweede taal en in de Verenigde Staten wonen nu al meer Spaanstaligen dan in heel Spanje!

Bij al die verschillende sprekers hoort ook een enorme diversiteit aan culturen. Als je Spaans kiest, gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. Wil je weten wat écht Mexicaans eten is? De serie La Casa de Papel zonder ondertiteling kunnen kijken? Of leren waarom je in Zuid-Spanje nooit tapas bestelt? Schrijf je dan in voor de modules Spaans.

Waarom zou je Spaans kiezen?

Er zijn heel veel redenen om Spaans te willen leren! Misschien heb je wel familie in een Spaanstalig land en zou je daar graag beter mee willen kunnen praten. Misschien spreek je zelfs thuis wel Spaans met je ouders en zou je er graag eindexamen in willen doen, maar kan dat niet op jouw eigen school. Of misschien wil je wel gaan studeren in Spanje of op reis naar Spaans-Amerika en wil je je daar verstaanbaar kunnen maken.

Spaans is een wereldtaal, dus grote kans dat jij in je leven in een situatie komt waarin je de taal kunt gebruiken! Of dat nou op vakantie is, op je werk of in je vriendengroep. Als je later iets met toerisme of handel wilt gaan doen, is Spaans een goede keuze. Ook als je nog niet precies weet waar je de taal voor zou willen gebruiken, maar je het leuk vindt om meer te leren over taal en cultuur, past het parcours Spaans perfect bij jou.

Wat leer je bij Spaans

In het eerste jaar ligt de nadruk op het leren spreken van het Spaans in alledaagse situaties. Tijdens de kennismakingsmodules oefen je de belangrijkste woorden en zinnen, die je aan het eind in de praktijk mag brengen door gesprekken te voeren met moedertaalsprekers. Natuurlijk komen ook alle andere vaardigheden (lezen, schrijven en luisteren) aan bod. Er is veel aandacht voor communicatiestrategieën: hoe zorg je dat een gesprek door kan gaan als je de Spaanse woorden kwijt bent? Tot slot leer je van alles over de enorme diversiteit aan culturen die de Spaanstalige wereld rijk is. Dat varieert van gebruiken en gewoonten tot kunst en politiek, afhankelijk van jouw interesses.

Heb je de kennismakingsmodules afgerond, dan kun je deelnemen aan de modules die onderdeel uitmaken van het examenprogramma. Dan leer je nog meer over de Spaanse taal en cultuur en kun je uiteindelijk deelnemen aan het centraal eindexamen op jouw niveau.

Past Spaans bij mij?

Als je interesse hebt in taal en cultuur past Spaans zeker bij je. Heb je last van dyslexie of andere leesproblemen? Dat hoeft absoluut geen probleem te zijn. Spaans is een relatief eenvoudige taal voor dyslectici, omdat je (bijna) alles zo schrijft als je het uitspreekt. Twijfel je of Spaans iets voor jou is? Dan kun je altijd aanschuiven bij een kennismakingsmodule om te kijken of je het leuk vindt.

Aan de kennismakingsmodules van kan iedereen meedoen. Voor het eindexamenprogramma wordt voorkennis verondersteld. Dat wil zeggen dat je minimaal de woordenschat, grammatica en vaardigheden uit de kennismakingsmodules moet beheersen. Heb je die niet gevolgd, maar wel al wat voorkennis van het Spaans? Dan kun je misschien toch meedoen. Overleg hiervoor met de docenten van Q-Highschool.

Examen doen in Spaans?

Vanaf schooljaar 2020-2021 kun je beginnen aan een eindexamentraject Spaans op jouw niveau. Dat betekent dat je in schooljaar 2021-2022 (vmbo/havo) of 2022-2023 (vwo) voor het eerst eindexamen kunt doen. Je maakt dan schoolexamens voor de verschillende vaardigheden en doet centraal eindexamen (CITO). Als je eindexamen wilt doen en nog geen voorkennis van het Spaans hebt, raden we je aan om in de onderbouw al te beginnen met de kennismakingsmodules.

Wil je graag eindexamen doen? Schrijf je dan zeker in voor de kennismakingsmodules! We overleggen dan over de mogelijkheden. Instromen in het eindexamenprogramma gaat altijd in overleg met de docenten van Q-Highschool en een mentor, coach of decaan van je eigen school.

Lesmatches

Als je na het lezen van deze tekst nog vragen hebt over Spaans , stel ze dan aan Simone Fenna Walst s.walst@gymnasiumarnhem.nl , docent Spaans  binnen de Q-highschool.

“Ik heb een losse module gevolgd maar wil volgend jaar starten met het examenprogramma!"
“Er wordt door de Q-highschool docent heel goed geluisterd naar wat wij zelf willen leren”
“Het hoogtepunt van het Parcours was in het Spaans tapas bestellen in een restaurant. Spannend, leerzaam en lekker”
Rahma

Lesflits, leer overal.

Benieuwd welke modules er op dit moment te vinden zijn in de Q-highschool? Neem dan gerust een kijkje op onze Lesflits pagina.