01 MODULE PROGRAMMEREN MET PROCESSING / KEUZEMODULE 
Processing is een open source programmeertaal. Hiermee leer je visueel te programmeren. Kunstenaars en ontwerpers gebruiken deze taal om de fundamenten van het programmeren te leren. Processing is een uitbreiding van Java. De syntax (schrijfwijze) is vaak wat eenvoudiger dan Java zelf. De programma’s kun je exporteren naar Java-applets die als zelfstandige applicatie (stand-alone) kunnen draaien of binnen een webpagina kunnen worden getoond. Er is een eenvoudige ontwikkelomgeving (IDE) van Processing die gratis te downloaden is. De software is beschikbaar voor Windows, Mac OS X en Linux.

Doelgroep:
HAVO 4, VWO 4

Ook toegankelijk voor:
VWO 5

Dag:
woensdag 14.45-16.15 uur

Voorkennis:
Basis van programmeren of Programmeren met Arduino

Docent:
Joke Anzion

02 MODULE ARTIFICIAL INTELLIGENCE
Wanneer apparatuur of software reageert op data of signalen uit de omgeving en op basis daarvan zelfstandig beslissingen neemt, spreken we over artificial intelligence ofwel kunstmatige intelligentie. Tijdens deze module maak je kennis met de (on)mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. 

De module bestaat vooral uit een online cursus die je geheel zelfstandig doorwerkt, en één of twee bijeenkomsten waarin je leert waarom kunstmatige intelligentie nog niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. Als je aan het werk wilt met kunstmatige intelligentie, moet je ook meer weten over het menselijke brein: over neurologie en psychologie bijvoorbeeld. Daaraan wordt tijdens de module ook aandacht besteed.

Doelgroep:
VWO 5

Ook toegankelijk voor:
Andere geïnteresseerde leerlingen

Dag:
Kies je eigen moment 

Voorkennis:
Geen voorkennis nodig

Docent:
Online (kunstmatig)

03 MODULE DOMOTICA
Slimme techniek speelt een steeds grotere rol bij het welzijn van mensen, zowel in het eigen huis als in de zorg. Zo kunnen slimme systemen ervoor zorgen dat huiselijke beslommeringen gemakkelijk worden uitgevoerd, of dat mensen met beperkingen toch zelfstandig kunnen wonen door zaken als alarmering, telemonitoring, beeldcommunicatie en telemedicine. In deze module leer je wat technologie kan bijdragen aan het welzijn van mensen in huis en de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van mensen die zorg nodig hebben. Als eindproduct ontwerp je zelf een technologische toepassing voor iemand uit jouw omgeving.

Tijdens deze module ga je ook op bezoek bij Cinnovate in Almere. Daar kun je allerlei technologische hoogstandjes op het gebied van domotica en zorgtechnologie zelf bekijken en zien hoe deze nieuwe technologie ontwikkeld wordt!

Doelgroep:
HAVO 4 en VWO 4

Ook toegankelijk voor:
VWO 5

Dag:
woensdag

Voorkennis:
de basis van programmeren

Docent:
Allart van den Berg 

Q-Highschool

Aanmelden

Maak je aanmelding compleet op de volgende pagina.

Waar gaat het vak informatica over?

Informatica is een vakgebied dat zich op allerlei manieren met computers bezighoudt. Daarnaast beslaat informatica het beheren en manipuleren van gegevens (data) zodat anderen er bijvoorbeeld gemakkelijk mee kunnen werken.

In alle aspecten van het leven spelen computers een rol. Bij informatica onderzoek je hoe een computer in elkaar zit, hoe besturingssystemen werken en hoe netwerken zijn opgebouwd. Daarnaast leer je hoe je computersystemen opdrachten kunt geven en hoe je informatie met behulp van de computer gemakkelijk kunt verwerken. Je oriënteert je ook op de ontwikkeling en toepassing van informatiesystemen in wetenschap, bedrijven en de maatschappij.

Het vak informatica moet je zeker niet onderschatten. Het is flink aanpakken en best veel leren, maar de praktijk wijst uit dat mensen die eenmaal geboeid zijn door de wereld van bits en bytes er steeds gemakkelijker hun weg in vinden!

Waarom zou je informatica kiezen?

Informatica is niet alleen interessant als je een informatica-opleiding wilt gaan volgen of een ICT-bedrijf wilt opzetten. Waar je ook werkt of studeert, je hebt altijd te maken met computers en informatica.

Enkele voorbeelden die je in de praktijk tegen kunt komen:

  • kunstmatige intelligentie
  • virtual reality
  • spraaktechnologie
  • gebaarherkenning en computer vision
  • interactie tussen computer en mens

Informatica is dan ook een bijzonder boeiend en veelzijdig vak, want het wordt overal toegepast. Verder is informatica een onderdeel bij alle studies in het HBO en op universiteiten. Basiskennis en concepten van informatica kun je daar goed gebruiken.

Wat leer je bij informatica?

Wil je vooral allerlei computertoepassingen leren gebruiken of games leren maken? Wil je websites bouwen of leren programmeren? Dat leer je bij informatica, maar nog veel meer.

Een greep uit het programma:

  • Algemene kennis van computers: zoals digitaliseren, bits en bytes, talstelsels, rekenen tussen talstelsels, optellen van binaire getallen, schakelingen/poorten, digitaliseren van kleuren en afbeeldingen;
  • Bouwen van websites: theorie en praktijk, dus ook het maken van een site (met html5 en css3 en evt. met javascript of een andere programmeertaal);
  • Programmeren: theorie en praktijk, dus ook het maken van programmatuur (met Java als programmeertaal).
  • (Relationele) databases: theorie en praktijk. Toepassing met WebApps (php en mysql)
  • Ontwikkelen van een computersysteem: bijvoorbeeld het maken van een game (met Gamemaker of Unity);
  • Artificial Intelligence: introductie in de (on)mogelijkheden van kunstmatige intelligentie.

Zie voor de complete inhoud van het programma de beschrijving van de modules van informatica op de Q-highschoolsite.

Past informatica bij mij?

Als je informatica kiest, dan kies je ervoor om zelfstandig te werken tijdens de bijeenkomsten en ook daarbuiten. Je vindt het leuk om met computers te werken, dingen uit te vogelen, op internet rond te neuzen en te puzzelen als je de oplossing niet zo gauw weet. Een beetje doorzettingsvermogen komt bij dit vak goed van pas. Je hoeft geen wiskundige te zijn, maar enig wiskundig inzicht en logisch kunnen nadenken is wel een pré.

Daarnaast is het ook belangrijk om samen te werken. Veel ICT-projecten komen namelijk samen met andere mensen tot stand: informatica is meer dan techniek. Bij verschillende modules pak je samen met anderen een project aan.

Losse modules kiezen

Binnen de Q-highschool kun je ervoor kiezen losse modules (van 8 weken) te volgen voor informatica. Wanneer je een losse module kiest, moet je er even op letten welke voorkennis je nodig hebt om de module goed te kunnen volgen. Dat is steeds aangegeven bij de beschrijving van de modules. Wanneer je de module succesvol afrondt, ontvang je een certificaat

Examen doen in informatica?

Je kunt er ook voor kiezen om examen te doen in het vak Informatica. Informatica is een vak met een schoolexamen. Er is dus geen centraal schriftelijk examen aan verbonden. Je kunt binnen de Q-highschool zelf een compleet examenprogramma samenstellen op havo- of op vwo-niveau. Kies daarvoor de modules die je nodig hebt om je examenprogramma compleet te maken. Op havo-niveau komt dit neer op in totaal 320 uren. Op vwo-niveau op 440 uren. Iedere module wordt afgesloten  met een praktische opdracht of een toets. Het diplomacijfer is het afgeronde gemiddelde van alle SE-toetsen en praktische opdrachten.

Je kunt ervoor kiezen het vak versneld te volgen, door bijv. meer modules tegelijkertijd te volgen, of om examen op een hoger niveau te doen (op vwo-niveau, als je op de havo zit)

Vragen?

Als je na het lezen van deze tekst nog vragen hebt over het vak informatica, stel ze dan aan mevrouw Anzion, informaticadocent binnen de Q-highschool: j.anzion@candea.nl.

Hier vind je de modules die starten in blok 4!