KENNISMAKINGSMODULE: PROGRAMMEREN MET ARDUINO

Denk je dat je informatica een leuk vak vindt? Wil je misschien examen doen in informatica? Of twijfel je nog? Maak dan gebruik van deze kans om het vak beter te leren kennen. Met behulp van Arduino leer je de basisprincipes van programmeren kennen. De Arduino Uno is een stuk elektronica dat je heel gemakkelijk via de computer kunt programmeren. Daardoor zie je direct resultaat en kun je stap voor stap je programma uitbreiden. Je ontdekt wat Arduino is en leert de basis van programmeren. Daarna pas je dat toe op een project van je eigen keuze. Neem deel aan deze introductiemodule en ontdek of het vak informatica iets voor jou is. Neem je al deel aan het parcours informatica, dan kun je deze module ook als keuzemodule inzetten.

Doelgroep:
Havo 3 en Vwo 3

Dag:
Woensdag van 14.30 tot 16.00 uur

Voorkennis:
niet nodig maar wel een eigen laptop

Materiaal:
Eigen laptop

Docent:
Allart van den Berg

MODULE: BASIS VAN PROGRAMMEREN 

Tijdens deze module maak je jouw eerste stappen in het programmeren. Greenfoot is een programma om op een eenvoudige manier het programmeren te leren. Je voert leuke opdrachten uit en ziet direct het resultaat van je werk op het scherm. En… intussen help je Mimi, de dodo, bij al haar problemen. Aan het einde van deze module heb je een goede basis gelegd voor je verdere programmeercarrière.

Doelgroep:
Havo 4 en Vwo 4

Dag:
Vrijdag 14:30 tot 16:00 uur

Voorkennis:
je bent al vaardig met computers

Materiaal:
eigen laptop

Docent:
Egbert van den Burgh

 

MODULE: DATABASES EN SQL

Tijdens deze module leer je alles van databases. De hele wereld gebruikt databases om gegevens te ordenen en te sorteren. Denk maar eens aan een bibliotheek, een gemeente of een school. Hoe zouden deze instellingen functioneren zonder databases? Processen zoals het uitlenen van een boek of het toekennen van een cijfer aan een leerling, zouden heel wat langzamer gaan. In deze module leer je niet alleen een database te analyseren en te gebruiken. Je gaat ook een eigen database ontwerpen. Daarnaast leer je de vraagtaal SQL waarmee je gegevens kunt opvragen uit een database.

Doelgroep:
Vwo 5  en anderen 

Dag:
Woensdag 16.15-17.45 uur

Voorkennis:
 Het is handig als je de basismodules gevolgd hebt

Materiaal:
Eigen laptop

Docent:
Pieter van Engelen

MODULE: ARTIFICIAL INTELLIGENCE 

Kunstmatige intelligentie, je kunt er niet meer omheen in het dagelijks leven. Het zou de volgende stap in de menselijke evolutie kunnen betekenen, maar kan het ook onze ondergang worden? Het zit in je telefoon, het bepaalt waar je heen gaat, wat je koopt, met wie je (online) vrienden wordt. In deze module neem je een kijkje in de verschillende onderdelen van kunstmatige intelligentie. Wat komt er aan te pas bij het bepalen van je zoekresultaten op google, hoe leert een AI om een wereldkampioen schaken te verslaan?
Gewapend met kennis over de basisprincipes van kunstmatige intelligentie ga je aan het werk om je eigen (fysieke) prototype van een AI-applicatie te ontwikkelen. De wildste ideeën zijn toegestaan, je weet immers nooit hoe de toekomst eruit gaat zien.

Doelgroep:
Vwo 5, VWO 5 en VWO 6 

Dag:
Donderdag  14.30 tot 16.00

Voorkennis:
Geen

Materiaal:
Eigen laptop

Docent:
Pieter van Engelen en de studenten: Mark, Thijmen, Kelly en Emma

 

MODULE: BASIS VAN COMPUTER SCIENCE 

Naast de module Basis van Programmeren waarin je de basisvaardigheden van programmeren leert, biedt Q-highschool ook de module Basis van Computer science aan. In deze module maak je kennis met hardware. Je krijgt inzicht in de opbouw van een PC en laptop. Diverse elektronische systemen binnen de computer zoals opslagmedia en processoren worden onder de loep genomen en we besteden aandacht aan de wijze waarop deze componenten met elkaar communiceren. Door te leren hoe de computer binair kan rekenen, ontdek je de geheimen van een processor. Daarnaast bespreken we diverse besturingssystemen en hun werking. Deze module biedt samen met de Basis van Programmeren een goede start voor een succesvol informaticaparcours.

Doelgroep:
Havo 4 en vwo 4 

Dag:
Woensdag 14.30 tot 16.00

Voorkennis:
Minimaal 2 informatica modules gevolgd

Materiaal:
Eigen laptop

Docent:
Pieter van Engelen

 

Q-Highschool

Aanmelden

Maak je aanmelding compleet op de volgende pagina.

Waar gaat het vak informatica over?

Informatica is een vakgebied dat zich op allerlei manieren met computers bezighoudt. Daarnaast beslaat informatica het beheren en manipuleren van gegevens (data) zodat anderen er bijvoorbeeld gemakkelijk mee kunnen werken.

In alle aspecten van het leven spelen computers een rol. Bij informatica onderzoek je hoe een computer in elkaar zit, hoe besturingssystemen werken en hoe netwerken zijn opgebouwd. Daarnaast leer je hoe je computersystemen opdrachten kunt geven en hoe je informatie met behulp van de computer gemakkelijk kunt verwerken. Je oriënteert je ook op de ontwikkeling en toepassing van informatiesystemen in wetenschap, bedrijven en de maatschappij.

Het vak informatica moet je zeker niet onderschatten. Het is flink aanpakken en best veel leren, maar de praktijk wijst uit dat mensen die eenmaal geboeid zijn door de wereld van bits en bytes er steeds gemakkelijker hun weg in vinden!

Waarom zou je informatica kiezen?

Informatica is niet alleen interessant als je een informatica-opleiding wilt gaan volgen of een ICT-bedrijf wilt opzetten. Waar je ook werkt of studeert, je hebt altijd te maken met computers en informatica.

Enkele voorbeelden die je in de praktijk tegen kunt komen:

  • kunstmatige intelligentie
  • virtual reality
  • spraaktechnologie
  • gebaarherkenning en computer vision
  • interactie tussen computer en mens

Informatica is dan ook een bijzonder boeiend en veelzijdig vak, want het wordt overal toegepast. Verder is informatica een onderdeel bij alle studies in het HBO en op universiteiten. Basiskennis en concepten van informatica kun je daar goed gebruiken.

Wat leer je bij informatica?

Wil je vooral allerlei computertoepassingen leren gebruiken of games leren maken? Wil je websites bouwen of leren programmeren? Dat leer je bij informatica, maar nog veel meer.

Een greep uit het programma:

  • Algemene kennis van computers: zoals digitaliseren, bits en bytes, talstelsels, rekenen tussen talstelsels, optellen van binaire getallen, schakelingen/poorten, digitaliseren van kleuren en afbeeldingen;
  • Bouwen van websites: theorie en praktijk, dus ook het maken van een site (met html5 en css3 en evt. met javascript of een andere programmeertaal);
  • Programmeren: theorie en praktijk, dus ook het maken van programmatuur (met Java als programmeertaal).
  • (Relationele) databases: theorie en praktijk. Toepassing met WebApps (php en mysql)
  • Ontwikkelen van een computersysteem: bijvoorbeeld het maken van een game (met Gamemaker of Unity);
  • Artificial Intelligence: introductie in de (on)mogelijkheden van kunstmatige intelligentie.

Zie voor de complete inhoud van het programma de beschrijving van de modules van informatica op de Q-highschoolsite.

Past informatica bij mij?

Als je informatica kiest, dan kies je ervoor om zelfstandig te werken tijdens de bijeenkomsten en ook daarbuiten. Je vindt het leuk om met computers te werken, dingen uit te vogelen, op internet rond te neuzen en te puzzelen als je de oplossing niet zo gauw weet. Een beetje doorzettingsvermogen komt bij dit vak goed van pas. Je hoeft geen wiskundige te zijn, maar enig wiskundig inzicht en logisch kunnen nadenken is wel een pré.

Daarnaast is het ook belangrijk om samen te werken. Veel ICT-projecten komen namelijk samen met andere mensen tot stand: informatica is meer dan techniek. Bij verschillende modules pak je samen met anderen een project aan.

Losse modules kiezen

Binnen de Q-highschool kun je ervoor kiezen losse modules (van 8 weken) te volgen voor informatica. Wanneer je een losse module kiest, moet je er even op letten welke voorkennis je nodig hebt om de module goed te kunnen volgen. Dat is steeds aangegeven bij de beschrijving van de modules. Wanneer je de module succesvol afrondt, ontvang je een certificaat

Examen doen in informatica?

Je kunt er ook voor kiezen om examen te doen in het vak Informatica. Informatica is een vak met een schoolexamen. Er is dus geen centraal schriftelijk examen aan verbonden. Je kunt binnen de Q-highschool zelf een compleet examenprogramma samenstellen op havo- of op vwo-niveau. Kies daarvoor de modules die je nodig hebt om je examenprogramma compleet te maken. Op havo-niveau komt dit neer op in totaal 320 uren. Op vwo-niveau op 440 uren. Iedere module wordt afgesloten  met een praktische opdracht of een toets. Het diplomacijfer is het afgeronde gemiddelde van alle SE-toetsen en praktische opdrachten.

Je kunt ervoor kiezen het vak versneld te volgen, door bijv. meer modules tegelijkertijd te volgen, of om examen op een hoger niveau te doen (op VWO-niveau, als je op de HAVO zit)

Laptop

Ga je informatica volgen dan heb je een eigen laptop nodig, die voldoet aan bepaalde systeemeisen. Dat is nodig omdat je bij informatica software moet kunnen downloaden die niet op een schoollaptop mag worden gezet. Wil je slechts een of twee modules volgen probeer dan een laptop van iemand te lenen. Lukt dit helemaal niet neem dan contact met ons op en dan kijken wat we voor je kunnen doen

Minimale systeemvereisten:
Besturingsysteem: Windows (MacOS of Linux is toegestaan maar wordt niet ondersteund)
Processor: i3 (Intel 7ste generatie of soortgelijke AMD)
Videokaart (GPU): Videokaart met minimale ondersteuning voor Direct X11
Werkgeheugen: 4GB (mogelijkheid tot uitbreiding)
Opslag: 256 GB SSD
Schermdiagonaal: 13 inch
I/O (fysieke aansluitingen): USB 3.0 / HDMI (of Displayport) / USB-C (3.1 gen2)
Randapparatuur: (Bluetooth) Muis

Aanbevolen systeemvereisten:
Besturingsysteem: Windows+
Processor: i5 (Intel 8ste generatie of soortgelijke AMD)
Videokaart (GPU): Dedicated met minimaal 2GB - minimale ondersteuning voor Direct X11
Werkgeheugen: 8GB (mogelijkheid tot uitbreiding)
Opslag: 512 GB SSD
Schermdiagonaal: 15 inch
I/O (fysieke aansluitingen): USB 3.0 / HDMI (of Displayport) / USB-C (3.1 gen2)
Randapparatuur: (Bluetooth) Muis

  

 

 

Vragen?

Als je na het lezen van deze tekst nog vragen hebt over informatica, stel ze dan aan Allart van den Berg, Gerard Stroomer of Egbert van den Burgh, q-highschool@quadraam.nl.