Onderwijs op z’n leukst: je eigen drone bouwen

Veertien leerlingen van middelbare scholen in en om Arnhem storten zich momenteel enthousiast op het leeravontuur “Bouw je eigen drone”. Onderwijs op z’n leukst. De HAN doet mee, ook uit eigenbelang.

Tekst: Hans Wanningen

Zeg “drone” en jongeren met een passie voor techniek denken al gauw: droom. Vertel je er ook nog bij dat ze op school zelf aan een drone mogen sleutelen, dan zijn ze helemaal in de zevende hemel. De droom komt nu uit voor veertien leerlingen die leren hoe ze dit hoogwaardige staaltje technologie alle kanten uit kunnen dirigeren, met hun smartphone nog wel. Verder gaan ze buurten bij een bedrijf dat dagelijks drones de lucht in stuurt.

Toepassingen in overvloed
Daarnaast leren ze wat drones allemaal voor onze samenleving kunnen betekenen: van medicijnen afleveren tot hoogspanningskabels controleren. En van criminelen opsporen tot doorgeven aan de boer dat hij zijn oogst moet binnenhalen of zijn watersproeiers zuiniger kan afstellen. Maar ook voor de schaduwkanten van de inzet van drones is aandacht; vogelaars, piloten en privacy-waakhonden, bijvoorbeeld, zijn er een stuk minder jubelend over.

Energietalent
Dit alles en meer staat op het menu bij het leeravontuur Bouw je eigen drone. SEECE-energietalent speelt daarbij een prominente rol. Dit onderdeel van het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise legt de koppeling tussen middelbare scholen en de energiegerelateerde opleidingen van de HAN. Deze en volgende maand dragen ze actief bij aan dit innovatieve onderwijsaanbod van de Q-highschool. Door het lesprogramma mee te ontwerpen, maar ook door expert-docenten en HAN-locaties beschikbaar te stellen, waaronder het Fablab Arnhem.

Q-highschool
De Q-highschool is opgezet door de Gelderse onderwijsgroep Quadraam, waarin veertien middelbare scholen uit de regio Arnhem, de Liemers en de Overbetuwe samen optrekken. In deze virtuele school wordt al het onderwijs in een innovatief jasje gestoken. Leerlingen leren er met en van medeleerlingen van andere scholen, niveaus en leeftijden. De gemeenschappelijke noemer is telkens de gedeelde interesse in een van de avonturen uit het aanbod.

Allesbehalve saai

Emiel Helmink, decaan en docent Aardrijkskunde aan het Lorentz Lyceum, verbaast het niks dat de lessen bij de leerlingen in de smaak vallen: “Het aanlokkelijke van de avonturen van de Q-highschool is dat leerlingen van verschillende scholen, niveaus en leeftijden aan de slag gaan met vragen en uitdagingen die hen werkelijk bezighouden. In dit avontuur draait alles om de drone. De ene leerling wil leren vliegen, de ander wil een drone ontwerpen en weer een ander wil meer weten over de toepasbaarheid van drones. In samenwerking met de HAN helpen wij leerlingen antwoorden en oplossingen te vinden. Dat is een keer wat anders dan een docent die het voorkauwt of bepaalt…”

Startschot
Het blijft niet bij dit ene initiatief. Eerder is het een startschot voor verdere samenwerking. Leonie Dijkhof, medewerker bij SEECE-energietalent, kijkt er al naar uit: “Na deze eerste pilot hopen we met de Q-highschool nieuwe avonturen op touw te zetten. Als hogeschool zijn we erg blij hen hierin te kunnen ondersteunen. Allebei willen we de las tussen vo en hbo hechter maken. Wij willen deze enthousiaste scholieren in aanraking laten komen met de technische opleidingen van de HAN. De arbeidsmarkt snakt naar goed opgeleide professionals, zeker in de technische beroepen. Alleen al om de energietransitie waar te maken. Voor ieder energietalent dat zijn diploma op zak heeft, liggen de banen voor het oprapen.”